Behandelmethoden

In onze praktijk werken wij met verschillende behandelmethoden. Klik op de titel van de methode om verder te lezen over de behandelmethode.

Medische Trainings Therapie
Wat is medische trainings therapie?
Medische Trainings (Oefen) Therapie (M.T.T.) is een therapie gericht op functieherstel van het bewegingsapparaat. Om optimaal te kunnen functioneren in het dagelijks leven, is het belangrijk dat het lichaam de belasting zonder klachten kan weerstaan. De balans tussen het belasten (belasting) en het aankunnen van belasting (belastbaarheid) moet in evenwicht zijn om klachten te voorkomen.Kenmerk van medische trainings therapie
Een belangrijk kenmerk van Medische Trainingstherapie is het doelgericht en functioneel trainen van spieren die sturing geven aan gewrichten. Bij een goede sturing zal het gewricht beter bewegen en kunnen klachten worden voorkomen.

Tapen en bandageren
In acute situaties kunt u hier getapet worden zodat u kunt blijven lopen en bewegen.
Ook voor specifieke tapetechnieken kunt u hier terecht.
Tapen wordt gebruikt voor het ondersteunen van een zwakke plaats van het lichaam, door bepaalde bewegingen te remmen die spanning zouden kunnen uitoefeningen op het verzwakte gebied, maar zonder overige functies te beperken.Toepassing:
1) acute letsels.
2) preventief tapen: stabiliseren van het aangedane gewricht.

Powerplate
Wat is de powerplate?
De powerplate produceert vibraties, waardoor energie vanaf de plate naar het lichaam wordt gestuurd. Door de stimulerende werking van het apparaat, trekken de spieren zich automatisch zo’n 30 tot 50 keer per seconde samen. Wanneer je oefeningen op dit toestel uitvoert, merk je al vlug hoe je lichaam zich aan de vibraties aanpast.
Door te trainen, put je je lichaam uit. Als je daarna je lichaam de kans geeft om te recupereren, herstelt het zich. Doe je dit regelmatig, dan past je lichaam zich aan deze inspanningen aan. Vergeleken met andere soorten training, biedt een powerplate betere resultaten op kortere tijd.
Iedere oefening die je uitvoert op de powerplate, duurt maar 30, 45 of 60 seconden. Daarnaast is 3 tot 4 keer per week gedurende 10 minuten oefenen op de plate voldoende om alle voordelen van de training te ervaren.Voordelen van trainen op de powerplate
De voordelen van deze trainingen zijn buitengewoon: door de positieve resultaten worden dergelijke toestellen niet enkel gebruikt in de sportwereld, maar worden ze ook ingezet in de medische-, therapeutische- of rehabilitatiecentra. Dit toestel kan de algemene gezondheid van iedereen aanzienlijk verbeteren, onafgezien van leeftijd, fysieke of medische toestand.

Trainen op dit toestel biedt vele voordelen:

– verbetering van de spierkracht
– grotere flexibiliteit en bewegingsbereik
– verbetering van de bloedsomloop door het volledige lichaam
– verhoogde afscheiding van belangrijke hormonen voor het herstelproces zoals HGH, IGF-1 en testosteron
– verbetering van de beenderen
– sneller herstel van blessures
– verhoging van de explosieve kracht
– verbetering van de snelheid
– sneller gewichtsverlies

Ergobike, Life Fitness Loopband, Crosstrainer, Leg press, Multistations, TRX-suspension training
U kunt hier fietsen op de ergobike en lopen op de loopband. In beide apparaten staan oefenprogramma’s geprogrammeerd waar u gebruik van kunt maken. Er staat voor iedereen wel een passend oefenprogramma in.

Biofeedback
Wat is Biofeedback?
Dit is een methode waarbij je je eigen spierspanning kan afbouwen of opbouwen ofwel het zichtbaar maken van de spieractie middels beeld- of geluidssignalen.
Biofeedback is gebaseerd op de zogenaamde operante conditionering. Bij deze vorm van behandelen worden signalen gebruikt om wenselijk gedrag, en ook bepaalde fysiologische functies (zoals hartslag en bloeddruk), te optimaliseren.
Bij biofeedback worden in het algemeen signalen gebruikt om bepaalde autonome processen in het lichaam beter te laten verlopen. Bijvoorbeeld de hartslag, de bloeddruk, de spierspanning, de ademhaling of de electrische activiteit van de hersenen. Door deze methode van terugkoppelen kan men leren om bepaalde reacties steeds beter te sturen. Er zijn veel verschillende vormen van biofeedback, de EEG biofeedback is momenteel ‘hot’.
Ketenzorg
  • Thuiszorg
  • Diëtiste
  • Huisartsen
  • Logopedisten
  • Mensendieck
  • Podotherapeut
  • Buurtzorg
Manuele therapie
Manuele therapie is bedoeld voor klachten in het ‘bewegingsapparaat’, dat wil zeggen de wervelkolom en gewrichten in armen en benen.
Klachten in de wervelkolom of ledematen ontstaan wanneer gewrichten niet goed werken. Zo’n stoornis van het gewricht wordt ook wel ‘functiestoornis’ genoemd. Vaak is een kortere of langere overbelasting van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen.

Wat is Manuele Therapie?
De manueeltherapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passieve mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt dan af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.
Meestal is het zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms vult een manueeltherapeut deze behandeling aan met gedoseerde impulstechnieken. De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?
Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in de gewrichten kunnen door manueeltherapeuten positief beïnvloed worden. Daarbij kunt u denken aan:

• hoofd- en nekpijn;
  • nek- en schouderklachten die doortrekken tot in de armen, u voelt dit als tintelingen, een doof -gevoel of pijn;
  • rugklachten hoog in de rug met rib en borstpijn;
  • lage rugklachten met heup of liespijnen;
  • bepaalde vormen van duizeligheid, hyperventilatie;
  • whiplash, nek- en rugklachten, concentratieverlies;
  • rugklachten in combinatie met nekklachten, stijfheid en moeheid;
  • heup- en/of knieklachten en voetpijnen (krampgevoel);
  • zeurende pijn in uw voet en/of enkel (tintelingen of doof gevoel)
  • orgaan klachten, zoals maagpijn (langdurig), darm- en nierklachten;
  • en vele andere klachten zoals hartritme stoornissen, moeheid en zwakte.

Of manuele therapie ook úw klachten kan verhelpen, moet blijken tijdens het onderzoek bij de eerste behandeling.

Er is een aparte oefenzaal aanwezig.